Sabtu, Oktober 31, 2009

UZBEKISTAN 17 - 24 Jun 2009 - Naqshabandi Sufi Order Visit



Tashkent, Uzbekistan, 17 - 24 Jun, 2009. Seramai 75 orang ahli Persatuan Kebajikan Bina Budi Malaysia (BUDI) diketuai oleh Tuan Guru Dr Hj Jahid Bin Hj Sidek al-Khalidi, Yang DiPertua BUDI telah menjelajah ke pelusuk Negara Uzbekistan yang merupakan bekas jajahan Kesatuan Soviet @ Russia. Bermula di Bandar Tashkent  kemudian ke Bandar Bukhara dan Samarkand dan kembali semula ke Ibu Negara Uzbekistan iaitu Tashkent.
Objektif rombongan tersebut adalah untuk melihat perkembangan Islam dan umatnya dengan bertukar-tukar pandangan bersama para ulama' Uzbekistan. Pertemuan bersama Imam Khatib dan Timbalan Mufti memberikan pelbagai pengalaman dan input untuk ahli. Tidak lupa juga rombingan turut menziarahi Kesan peninggalan Shaikh Baha'uddin Naqshabandi yang merupakan pendiri tariqah Naqshabandiyyah di kompleksnya yang menempatkan masjid, pejabat, hotel penginapan dan maqam shaikh tersebut. Begitu juga 18 orang ulama' terkenal di Uzbekistan yang juga merupakan salasilah tariqah Naqshabandi.
Bukhara adalah merupakan tempat terletaknya Kompleks Imam Bukhari yang menempatkan Masjid, Pejabat Pentadbiran dan Maqam Imam Bukhari yang terkenal. Selain Imam Bukhari terdapat maqam Qussam Ibnu Abbas, Imam Tarmizi dan lain-lain.
Perjalanan secara detail akan kami muatkan di dalam blog ini tidak lama lagi.

Jumaat, Oktober 30, 2009

Seminar Pendidikan Islam (SPI) 2009 @ Auditorium Pustaka Miri Sarawak

Yang Dikasihi Tuan Guru Dr Hj Jahid Bin Hj Sidek al-Khalidi selaku Pembentang ke 2

Sebahagian Peserta yang mengambil bahagian dalam seminar tersebut

Pengerusi Majlis memberikan laluan kepada Pembentang dan Peserta Dalam Sesi Soal Jawab

YBhg Ustaz Syed Hadzrullatfi Bin Syed Omar, Pembentang Pertama

Sebahagian Peserta Muslimat/Perempuan yang Menghadiri Seminar Pendidikan Islam ini

Peserta Lelaki Khusyuk mendengar pembentangan Kertas Kerja

Miri,Sarawak 25 Oktober, 2009 (Ahad). Panatia Pendidikan Islam Sek Kebangsaan Jalan Bintang, Miri, Sarawak telah menganjurkan dengan jayanya Seminar Pendidikan Islam (SPI) 2009 bertempat di Auditorium Pustaka Miri dengan kerjasama Persatuan Kebajikan Bina Budi Malaysia (BUDI), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Cawangan Sarawak dan PIBG SK Jalan Bintang.

Seminar yang disertai hampir 200 peserta tersebut mendapat sambutan dan memberikan kefahaman dan ilmu dalam memahami Pengertian Khusyuk dan Pengubatan Hati@Jiwa Serta Bagaimana Kesannya Dalam Pendidikan dan Tarbiyyah ke atas pelbagai lapisan umur manusia. Pihak BUDI juga merakamkan setinggi penghargaan kepada 22 orang ahli BUDI yang diterbangkan khas dari Semenanjung (Terengganu dan Selangor) yang sudi hadir ke Seminar tersebut. Ucapan terima kasih juga diberikan kepada Ustaz Syahrun di atas jemputan dan jalinan kerjasama Panatia Pendidikan Islam dan BUDI. Juga kesudian Ustaz yang melayan dan memenuhi pelbagai ragam ahli BUDI.

Pembentang Kertas Kerja 1 Bertajuk "Sembahyang Yang Khusyuk" ialah YBhg Ustaz Syed Hadzrullatfi bin Syed Omar, (B.A. Universiti al-Azhar Mesir, M.A. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Ph.D Universiti Malaya) Beliau merupakan seorang Pensyarah Jabatan Usuluddin, Fakulti Pengajian Islam Kontemporari, Universiti Darul Iman Kampus KUSZA Terengganu. 
Pembentang 2 Bertajuk :Kesantunan Nafsu & Kemurnian Hati Mengangkat Darjat Diri" ialah Yang Dikasihi Tuan Guru Dr Hj Jahid bin Hj Sidek al-Khalidi, (B.A., M.A. dan Ph.D Universiti Malaya). Beliau merupakan Mantan Pensyarah Jabatan Dakwah & Pembangunan Insan, Akademi Pengajian Islam UM (APIUM) dan juga Yang DiPertua BUDI.
24hb Oktober, 2009 (Sabtu) Yang DiPertua BUDI dan ahli BUDI diundang untuk menghadiri Ceramah Khas @ Kuliah Maghrib yang diadakan di Masjid Pulau Melayu begitu bermakna dan memberikan peluang para jemaah memahami berhubung Iman, Islam dan Ehsan yang disampaikan oleh Yang DiPertua BUDI. Semua jemaah dijamu dengan jamuan makan malam yang menyelerakan.

Seminar Rawatan Islam @ Maahad Tahfiz Darul Quran JAKIM


Kuala Kubu Bharu, 27hb Jun, 2009 (Sabtu). Yang DiPertua BUDI, Yang Dikasihi Tuan Guru Dr Hj Jahid bin Hj Sidek al-Khalidi telah dijemput untuk memberikan dan membentangkan Kertas Kerja di Seminar Rawatan Islam yang dianjurkan oleh Persatuan Pelajar di Maahad Tahfiz Darul Quran JAKIM. Seminar tersebut mendapat sambutan yang menggalakkan di kalangan pelajar lelaki dan perempuan di institusi tersebut dan terdapat juga pelajar sekolah dan orang awam yang hadir bagi mengikuti seminar tersebut. Dianggarkan lebih 200 peserta menghadirinya.
YDP BUDI yang turut hadir juga diajukan pelbagai soalan yang berkaitan perubatan, peserta juga diberikan peluang menjalani Kaedah Rawatan (Demonstrasi) dan ujian tahap kesihatan. Seramai 12 orang ahli BUDI turut serta mengikuti seminar tersebut dan membantu memberikan demonstrasi rawatan dan ujian tahap kesihatan kepada para peserta.

Selasa, Oktober 13, 2009

AL-BAYAN LIMA YASHQHOLU AL-AZHAN, SAHIBUS SAMAHAH PROF DR ALI JUMUAH, MUFTI KERAJAAN NEGARA MESIR

Terjemahan bebas daripada teks asal jawapan Sahibul Samahah Prof. Dr. Ali Jumuah, Mufti Kerajaan Negara Mesir yang dinaqalkan daripada Al-Bayan Lima Yashqholu Al-Azhan, cet. Al-Muqattam, Kaherah, hlm. 328-331:

Tasauf adalah manhaj tarbiyah ruhiyah dan sulukiyah yang mengangkat manusia kepada martabat ihsan yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :
"Hendaklah kamu menyembah Allah seolah-olahnya kamu melihatnya, maka jika kamu tidak melihatnya maka sesungguhnya dia (Allah SWT) melihatmu".

Maka tasauf itu merupakan program pendidikan (tarbiyah) yang menitik beratkan penyucian jiwa daripada pelbagai penyakit yang mendindingi manusia daripada Allah SWT. Ia juga membetulkan penyelewengan jiwa dan sulukiyah manusia dalam hubungan bersama Allah SWT, bersama yang lain dan juga dengan diri sendiri.

Tarekat sufiah pula ialah sebuah madrasah yang menyempurnakan melaluinya penyucian jiwa dan pembentukan peribadi. Syeikh pula sebagai pembimbing atau guru yang bersama-sama dengan muridnya.

Jiwa manusia secara tabiatnya terangkum di dalamnya pelbagai himpunan penyakit seperti takabbur, ujub, angkuh, keakuan, bakhil, marah, riya', sukakan maksiat, berkelakuan tak senonoh, gemar membalas dendam, kebencian, dengki, khianat, tamak dan rakus.

Firman Allah SWT yang mendedahkan kisah isteri Al-Aziz:

وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ

Yang bermaksud : "Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". [Surah Yusuf: 53]

Kerana itulah, golongan terdahulu menginsafi hal ini dan menyedari betapa perlunya pentarbiyahan jiwa dan membersihkannya dari segala penyakit-penyakitnya agar (penyucian tersebut) bersekali dengan masyarakat serta mencapai kejayaan dalam perjalanan menuju tuhan mereka.

Tarekat sufiah hendaklah melengkapi dengan beberapa perkara.

Pertamanya ialah pegangan kukuh dengan kitab Al-Quran dan Sunnah Nabawiah. Ini kerana tarekat sufiah itu ialah manhaj kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Setiap perkara yang bercanggah dengan Al-Quran dan As-Sunnah maka ia bukan daripada tarekat. Bahkan tarekat itu sendiri menolaknya dan melarang daripadanya.

Kedua ialah tidak meletakkan tarekat itu sebagai pengajaran yang terpisah daripada pengajaran syariah, bahkan ia merupakan intisari kepada syariah.

Bagi tasauf terdapat tiga elemen utama yang digesa oleh Al-Quran akan ketiga-tiganya iaitu :

1-Menitikberatkan jiwa, sentiasa mengawasi jiwa (muraqabah) dan menyucikannya daripada sebarang kekotoran.

Firman Allah SWT:

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ، وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا

Yang bermaksud: "Dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya". [Asy-Syams : 7-10]

2-Memperbanyakkan zikrullah.

Firman Allah SWT:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا


Yang bermaksud : "Hai orang-orang yang beriman, berzdikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya". [Al-Ahzab: 41]

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sentiasakanlah lidahmu dalam keadaan basah mengingati Allah SWT".

3-Zuhud di dunia, tidak terikat dengan dunia dan gemarkan akhirat.

Firman Allah SWT:

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلا تَعْقِلُونَ


Yang bermaksud : "Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sesungguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?". (Al-Anaam : 32)

Adapun syeikh yang memperdengarkan kepada murid-muridnya akan zikir-zikir dan yang membantu usaha menyucikan jiwa dari sebarang kekotoran serta menyembuhkan hati mereka daripada penyakit-penyakit maka dia adalah penyelia (qayyim) atau seorang guru (ustaz) yang menunjukkan cara yang tertentu yang paling sesuai dengan penyakit yang ada atau keadaan murid itu sendiri.

Petunjuk Nabi SAW juga menasihatkan setiap manusia dengan perkara yang mendekatkan diri kepada Allah SWT berdasarkan kepada keadaan setiap jiwa yang berbeza. Pernah seorang lelaki datang menemui Rasulullah SAW, lalu dia berkata : Wahai Rasulullah! Beritahu kepadaku tentang sesuatu yang menjauhkan diriku daripada kemurkaan Allah SWT. Maka sabda Rasulullah SAW : Jangan kamu marah!. Dalam kes yang lain, Rasulullah SAW didatangi seorang lelaki yang berkata kepada Rasulullah SAW : Beritahu kepadaku tentang sesuatu yang aku boleh berpegang dengannya! Jawab Rasulullah SAW : "Sentiasakanlah lidahmu dalam keadaan basah mengingati Allah SWT".

Di kalangan para sahabat terdapat golongan yang membanyakkan qiamullail, antara mereka juga yang memperbanyakkan bacaan Al-Quran, ada yang banyak terlibat dengan jihad, ada yang banyak berzikir dan ada yang membanyakkan bersedekah.

Perkara ini tidak membawa erti meninggalkan terus keduniaan. Tetapi di sana terdapat suatu ibadat tertentu yang memperbanyakkannya oleh orang yang melalui jalan menuju Allah SWT. Secara asasnya berbilang-bilangnya pintu-pintu syurga. Tetapi pada akhirnya walaupun ada kepelbagaian pintu masuk tetapi syurga tetap satu.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud : "Setiap golongan yang melakukan amalan (baik dan soleh-ketaatan) ada satu pintu daripada pintu-pintu syurga yang memanggilnya oleh amalan, dan bagi puasa itu ada satu pintu yang memanggil golongan yang berpuasa, digelarkannya ar-rayyan".

Demikian juga tarekat-tarekat, ia mempunyai berbilang-bilang jenis berdasarkan syeikh masing-masing dan murid masing-masing. Antara mereka ada yang mengutamakan puasa, ada yang mengutamakan al-Quran lebih banyak dan tidak mengabaikan puasa dan demikianlah seterusnya.

Apa yang dijelaskan di atas adalah tasauf yang sebenarnya, tarekat yang sahih dan syeikh-syeikh yang komitmen dengan Al-Quran dan As-Sunnah. Kita juga telah mengetahui kenapakah berbilang-bilangnya jenis tarekat, iaitu kerana kepelbagaian cara pentarbiyahan dan rawatan serta perbezaan cara untuk mencapai maksud yang dicita-citakan. Akan tetapi keseluruhannya satu sahaja pada maksud dan tujuan iaitulah keredhaan Allah SWT sebagai tujuan utama.

Kami juga ingin mengingatkan bahawa apa yang dinyatakan di atas tidak dilaksanakan oleh sebilangan besar golongan yang mendakwa sebagai ahli tasauf iaitu golongan yang merosakkan bentuknya. Mereka di kalangan orang yang tidak mempunyai agama dan kebaikan. Mereka yang melakukan tarian pada hari-hari perayaan dan melakukan amalan keghairahan yang khurafat. Ini semua bukan daripada tasauf dan bukan dari jenis tarekat sufiah. Sesungguhnya tasauf yang kami nyatakan tentangnya tiada hubungan langsung dengan pandangan kebanyakan manusia berhubung fenomena negatif yang memburukkan. Tidak harus juga bagi kita untuk mengenali tasauf dan menghukumkan ke atasnya dari kalangan sebahagian pendakwa-pendakwa tasauf yang jahil (yang mendakwa tarekat sebagai ajaran yang salah). Sepatutnya kita bertanyakan ulama' yang memilih tasauf sehingga kita memahami punca sanjungan mereka terhadap tasauf.

Untuk akhirnya, kami mengambil kesempatan ini untuk membantah pendapat golongan yang menyatakan : "Kenapakah tidak dipelajari adab-adab sulukiyah dan penyucian jiwa dari Al-Quran dan As-Sunnah secara langsung?".

Pendapat ini pada zahirnya terkandung rahmat. Tetapi pada hakikatnya terkandung azab. Ini kerana kita tidak mempelajari rukun sembahyang, sunat-sunat sembahyang dan perkara-perkara makruh dalam sembahyang dengan semata-mata melalui bacaan Al-Quran dan As-Sunnah. Tetapi kita mempelajarinya melalui suatu ilmu yang dikenali sebagai ilmu feqah.

Fuqaha' telah menyusunnya dan mengistinbatkan semua hukum-hakam tersebut daripada Al-Quran dan As-Sunnah. Bagaimana pula lahirnya kepada kita mereka yang mendakwa bahawa kami mempelajari fiqh dan hukum agama daripada kitab dan sunnah secara langsung? Kami tidak pernah mendapati seorang ilmuan/ulama' yang mempelajari fiqh daripada kitab dan sunnah secara terus.

Demikian juga, di sana terdapat perkara yang tidak disebut oleh Al-Quran dan As-Sunnah. Tetapi tidak dapat tidak daripada mempelajarinya dengan guru secara musyafahah (secara berdepan atau mengadap guru).

Tidak boleh sekadar melalui kitab, sebagai contohnya ilmu tajwid. Bahkan mestilah beriltizam dengan mustalah-mustalah yang khusus dengannya. Maka ulama' menyatakan sebagai suatu contoh : "Mad Lazim enam harakat" ! Siapakah yang menjadikannya sebagai mad lazim? Apa dalilnya dan siapakah yang mewajibkannya ke atas ummat Islam? Tentunya mereka adalah ulama' dalam bidang tersebut.

Begitu juga dengan ilmu tasauf. Ilmu yang diasaskan oleh ulama'-ulama' tasauf sebermula zaman Junaid rahimahullah dari kurun yang keempat sehingga hari ini. Ketika rosaknya zaman tersebut dan rosaknya akhlak, rosaklah juga sebahagian tarekat-tarekat kesufian. Mereka mula bergantung dengan fenomena-fenomena yang bercanggah dengan agama Allah SWT. Lantas manusia menganggap ianya merupakan tasauf. Sedangkan Allah SWT akan mempertahankan tasauf, ahlinya dan melindungi mereka dengan kekuasaannya.

Firman Allah SWT:

إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ


Yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang telah beriman. Sesungguhnya Allah tidak menyukai tiap-tiap orang yang berkhianat lagi mengingkari nikmat". [Al-Hajj: 38]

Mudah-mudahan apa yang dinyatakan itu dapat memberikan pendedahan kepada erti tasauf, tarekat, syeikh, sebab berbilang-bilangnya tarekat, kenapa kita mempelajari suluk, penyucian hati dari ilmu yang dikenali sebagai tasauf ini, kenapa kita ambil dari syeikh dan tidak terus kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Kita memohon kepada Allah untuk memperlihatkan secara jelas terhadap urusan-urusan agama kita.

(Tamat terjemahan teks asal berbahasa Arab)


Teks ini dikutip daripada halaman http://ustazazhar.com/v1/tasawwuf/aliran-tarekat.html